Ontmoet Ellen ...
Blijven of een nieuwe job zoeken? Ellen koos voor het eerste
Ontmoet Ellen ...
Blijven of een nieuwe job zoeken? Ellen koos voor het eerste
Blijf ik waar ik nu werk, of ga ik op zoek naar een nieuwe baan? Dat was de vraag waar Ellen* mee worstelde. Ze haalde te weinig voldoening uit haar job als logistieke medewerker – iets wat haar frustreerde. Tegelijk was ze niet zeker of een nieuwe baan wel de juiste oplossing was. En dus ging ze aankloppen bij Inzicht.
Je bent logistiek medewerker bij een productiebedrijf. Wat houdt jouw functie precies in?
Ellen: ‘Mijn taak bestaat erin toekomstige problemen in het bedrijf helpen voorkomen. Het is de bedoeling dat we op moeilijkheden anticiperen in plaats van ze te moeten remediëren, en dat we naar de “minst erge oplossing” voor een issue zoeken. Dat betekent intens overleg met alle afdelingen van het bedrijf. Een boeiende job, maar ik voelde me toch wat gefrustreerd.’
Wat frustreerde jou precies?
Ellen: ‘Ik voelde me niet altijd gehoord als het om belangrijke, doorslaggevende zaken ging. Op veel veranderingen die ik wou invoeren werd niet ingegaan; soms was er zelfs sprake van actieve tegenwerking. Het is voor een deel ook een ondankbare job. Je mag dan voorspellen dat een bepaald project weinig kans heeft op slagen, vaak wordt het toch doorgedrukt. En als het project dan inderdaad mislukt, krijg je soms nog de zwartepiet toegespeeld.’
Was een andere job zoeken geen optie voor jou?
Ellen: ‘Dat heb ik overwogen, maar er zijn ook heel wat voordelen verbonden aan mijn job. Mijn loon is best oké, en ik ken intussen mijn collega’s. Ik weet op wie ik kan bouwen. In al de jaren dat ik hier werk, heb ik bovendien veel ervaring opgebouwd en credibiliteit verworven. In een nieuwe job begin je weer van nul af aan.’
‘Ik had ook het gevoel dat weggaan niet per se de juiste stap was. Je lost problemen beter op in plaats van ervan weg te lopen, toch?’
Hoe ben je dan specifiek bij Divergent terechtgekomen?
Ellen: ‘Dankzij een vriendin bij wie ik regelmatig mijn hart luchtte. Ik vertelde haar geregeld over alle zaken waar ik tegenaan liep op het werk. Ze vond dat het zo niet verder kon en dat ik iets moest doen aan mijn situatie.’
‘Zelf had ze ook de hulp van Divergent ingeroepen toen het bedrijf waar ze voor werkte failliet ging en ze op zoek moest naar een nieuwe baan. Ze was heel tevreden over de begeleiding en vond dat ik ook maar eens moest langsgaan. In het begin sloeg ik haar advies in de wind, maar ze bleef aandringen. In augustus besefte ik dat ze gelijk had en dat ik het heft in eigen handen moest nemen. Zo ben ik bij Sjoeke terechtgekomen.’
Wat was je precieze vraag voor je loopbaanbegeleidster?
Ellen: ‘Hoe kan ik goed presteren op het werk, zonder er zelf aan ten onder te gaan? Hoe ga ik om met de stress die eigen is aan de job? Een deel van het probleem lag bij mij, besefte ik. Ik ben heel perfectionistisch ingesteld. “De beste zijn in alles.” Dat was het antwoord dat ik ooit als 6-jarige gaf op de vraag “Wat wil je later worden?” (lacht)’
‘Als iets mislukt, denken veel mensen gewoon: “Volgende keer beter”. Dat kon ik niet. Ik vroeg me af waarom ik zo reageerde, waarom ik de dingen deed zoals ik ze deed. Ik had nood aan een onafhankelijke visie op mijn situatie.’
Hoe heeft Sjoeke je kunnen helpen?
Ellen: ‘Om te beginnen heeft ze goed naar mij geluisterd, zonder te oordelen. Ze heeft mijn verhaal ook in een context geplaatst. Door mij een theoretisch kader te bieden, kon ik bepaalde negatieve ervaringen beter plaatsen en begon ik de oorzaken minder bij mezelf te zoeken.’
‘Sjoeke heeft ook enkele pertinente vragen gesteld die me aan het denken zetten. “Wat gaf jou als kind voldoening?” was zo’n vraag. Dierenverzorging is iets waar ik heel erg mee bezig was als jong meisje. Ik heb zelfs overwogen om dat te studeren, maar onder druk van mijn omgeving heb ik uiteindelijk gekozen voor marketing, met later als specialisatie supply chain management.’
‘Ook jobzekerheid speelde een grote rol bij die keuze. Bij supply chain management ben je zeker van werkgelegenheid voor de rest van je leven. In de wereld van de dierenverzorging lagen de kansen op een goede job een pak lager. Marketing stond bovendien dichter bij de wereld die ik kende.’
Wat heb je nog opgestoken van de coaching?
Ellen: ‘Een heel verhelderende oefening was mijn waarden oplijsten. Ik begreep meteen veel beter op welke vlakken mijn job minder aansluit bij wie ik ben. Autonomie bleek een absolute topprioriteit voor mij. In mijn huidige job kan ik wel bepalen wanneer ik een bepaalde taak uitvoer, maar ik heb weinig beslissingsrecht over de inhoud ervan.’
‘Een andere belangrijke drijfveer die me motiveert, maar waar ik me niet ten volle van bewust was, is mensen tevredenstellen. Had je me vroeger gevraagd wat mij gelukkig maakt op het werk, dan had ik geantwoord: “Resultaten behalen”, terwijl dat op mijn waardenlijst uiteindelijk niet zo hoog scoorde.’
Heeft de loopbaanbegeleiding veel veranderd voor jou?
Ellen: ‘Ik voer nog altijd dezelfde job uit, maar ik ben assertiever geworden. Als collega’s taken op mij afschuiven die niets met mijn jobinhoud te maken hebben, zeg ik ze dat. Mijn perfectionisme en de voortdurende druk die ik ervaar, probeer ik nu te counteren door meer te investeren in ontspanning, zelfontplooiing, vrije tijd en gewoon plezier maken.’
‘Ik kijk ook anders tegen de dingen aan. Ik weet nu beter waar ik voor kies en waarom. Voorlopig wil ik nog verder groeien in mijn vak en meer expertise opbouwen. En misschien klinkt het wat materialistisch, maar deze job laat me toe om op het einde van de dag niet elke cent te moeten omdraaien. Voorlopig laat ik dus mijn verstand nog voorgaan op mijn hart.’
Komt daar ooit verandering in, denk je?
Ellen: ‘Ik hoop mijn ervaring in de toekomst te kunnen inzetten voor een bedrijf dat begaan is met dierenwelzijn, of met het milieu, zodat ik mijn expertise kan combineren met mijn passie. Als ik ooit naar een nieuwe baan op zoek ga, zal ik in elk geval veel beter beseffen met welke factoren ik rekening moet houden om de job van mijn dromen te vinden.’
* Omwille van de privacy koos de klant voor een schuilnaam
Loopbaancoach Sjoeke
‘Veel mensen hebben een ietwat verkeerd beeld van loopbaanbegeleiding. Ze denken dat je daarbij sowieso op zoek gaat naar een nieuwe job. Nochtans blijven de meeste van onze klanten bij hun huidige werkgever.’
‘Wat we vooral doen als we mensen coachen, is kijken naar hun waarden. Botsen die met die van hun werkgever, met de jobinhoud? Daar inzicht in krijgen helpt ze soms al om zich beter op hun plaats te voelen.’
‘Daarnaast probeer ik ook te weten te komen wat de innerlijke overtuigingen zijn van de klant. Neem nu Ellen. “Als je succesvol wilt zijn, zul je er 100% voor moeten gaan”, hielden haar ouders haar voor. Daardoor legde ze de lat hoog voor zichzelf, wat veel stress meebracht.’
‘Mocht ze gewoon van job zijn veranderd, dan was ze in haar nieuwe functie wellicht tegen dezelfde zaken aangelopen. Nu heeft ze geleerd haar onbewuste overtuigingen in een ander perspectief te plaatsen en kan ze een objectievere keuze maken: blijven, of een nieuwe job zoeken.’